Documentaire: #followme

Wat is echt en wat is nep in de wereld van Instagram? Onlinezichtbaarheid is belangrijker dan ooit, hoe meer likes en followers hoe meer status. Maar wat als die status gewoon te koop is? Wat gaat er schuil achter je tijdlijn?

De film was op 22 november te zien op NPO3 en is terug te kijken bij de VPRO en in verticale versie te zien op IGTV op @followme.doc

Foto: Eva Roefs 
#followme

Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter Instagram. Op dit sociale platform is een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt? Met #followme produceert de VPRO de eerste documentaire over Instagram op Instagram.

Instagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Online-zichtbaarheid is belangrijker dan ooit, hoe meer likes en followers hoe meer status. Voor veel jonge beroepsgroepen betekent online-status een garantie op werk. In die steeds gekker wordende industrie van Instagram bepaalt het algoritme wie er boven komt drijven. Likes en comments leveren followers op. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. Nicolaas Veul onderzoekt de wereld van boostboysbots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. Want er zijn geen regels in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.

De verticale documentaire ging op woensdag 21 november 2019 in première op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV. De televisieversie werd een dag later uitgezonden op NPO 3. Kijk hier de film terug

Een film van Nicolaas Veul
Camera & regie Duco Coops
Research Wiesje Kuijpers & Anna Meijer van Putten
Eindredactie VPRO Lotje IJzermand & Jurgen van Uden
Redactie online David Meulenbeld, Jim Schulpen & Wiesje Kuijpers
Productie Rens Mevissen
Montage Obbe Verwer & Joseff Iping